Mittaa verenpaineesi, se kannattaa!

Tiesitkö, että kohonnut verenpaine vahingoittaa aivoja? Tee verenpaineen riskitesti

Tee testi

  • 1/3 suomalaisista kärsii kohonneesta verenpaineesta
  • 50% yli 40-vuotiaista miehistä kuuluu riskiryhmään
  • 68 ihmistä sairastuu aivoverenkiertohäiriöön joka päivä

Jo 6918 mittausta. Kerro omasi!

Mitataan uusi Suomen ennätys!

Järjestittekö verenpainekampanjan aikana mittauspisteen? Kerro pisteellänne mitattujen henkilöiden lukumäärä. Mittaatko itse verenpainettasi? Merkitse montako kertaa olet tehnyt mittauksen lokakuun aikana ja missä pisteessä mittaus on tehty.
-
+

6918

mittausta lokakuun alusta lähtien

Näin mittaat kotona:

Puoli tuntia ennen mittausta vältä raskasta fyysistä ponnistelua, tupakointia sekä teetä, kahvia, kola- ja energiajuomia. Älä mittaa heti aterian jälkeen, vaan odota puoli tuntia.

  1. Istu pöydän ääreen.
  2. Tue käsivarsi 90 asteen kulmaan pöydälle.
  3. Kiinnitä verenpainemitarin mansetti paljaan olkavarren ympärille. Mansetti on sopivan tiukalla kun sen ja olkavarren väliin mahtuu sormi.
  4. Rentoudu ja tee mittaus.
  5. Älä puhu tai liiku mittauksen aikana.
  6. Tee toinen mittaus 1–2 minuutin kuluttua ensimmäisestä. Merkitse luvut muistiin.
  7. Laske kahden mittauksen keskiarvo jos haluat.
  8. Mittaa aamuin illoin! Ensimmäisellä kerralla viikon ajan, jatkossa seurantaan riittää neljän päivän mittaussarja.

Jos verenpaineesi on kotona usein yli 135/85 mmHg, kerro siitä terveydenhoitajalle, työterveyshoitajalle tai lääkärille.

Testaa elintapasi:

1. Tupakoitko?

2. Minkä valitset

3. Montako kertaa viikossa harrastat sykettä nostattavaa liikuntaa?

4. Montako annosta viikossa juot alkoholia?

5. Lisäätkö suolaa ruokaasi?

6. Kuinka paljon kasviksia syöt päivässä?

7. Syötkö säännöllisesti marjoja?

8. Onko sinulla ylipainoa?

Videot ja podcastit

Sosiaalinen media

Aivoterveys on ulottuvillasi

Aivojen terveyttä hoitavat samat hyvät elämäntavat, jotka varmasti jo tunnet: riittävä liikunta, vähäsuolainen ruoka, normaali paino ja tupakoimattomuus. Korvaamattomalla kovalevylläsi on kuitenkin erityisiä tarpeita. Aivosi haluavat nukkua, olla muiden seurassa ja oppia uusi asioita. Ne tarvitsevat hyvää ruokaa, värejä, elämyksiä, rutiineja ja yllätyksiä. Se, mikä tekee hyvää aivoillesi, tekee hyvää myös sinulle. Koska sinä olet aivosi.

Aivoliiton sivuilta löydät paljon tietoa aivoverenkiertohäiriöistä (AVH) sekä niiden ennaltaehkäisystä ja hoidosta.

Lue lisää aivoterveydestä